Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Podedwórze

Deklaracja dostępności

1. Wstęp oraz nazwa podmiotu publicznego

Gmina Podedwórze (Podedwórze 44, 21-222 Podedwórze, tel: 83 379 50 11, fax: 83 379 50 08, email: ug@podedworze.pl), zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej: Biuletyn Informacji Publicznej - Gmina Podedwórze.

2. Data publikacji i aktualizacji

Data publikacji strony internetowej: 2013-01-28.

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2020-09-21.

3. Dane kontaktowe

W przypadku utrudnień w dostępności strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Aneta Zielińska-Pajdosz, e-mail: kri@podedworze.pl. Można także zadzwonić na numer telefonu 833795001. Tą samą drogą można złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargę na niewystarczające zapewnienie dostępności.

4. Status pod względem zgodności z ustawą

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności wymienionych poniżej: 

  • na stronie internetowej znajdują się pliki multimedialne nieprzystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (np. transmisje Sesji Rady Gminy). Multimedia mogą nie posiadać napisów dla osób niedosłyszących.; 
  • na stronie znajduje się wiele plików do pobrania. Nie wszystkie pliki są w pełni dostępne. Może w nich brakować nagłówków lub opisów alternatywnych do zdjęć, tabel, wykresów i grafik. Część dokumentów umieszczona jest w formie skanów; 

Ułatwienia na stronie podmiotowej BIP:

  • podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji za pomocą klawiatury),
  • możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
  • uporządkowana przejrzysta mapa strony,
  • artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
  • treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
  • strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki.

5. Data sporządzenia Deklaracji Dostępności oraz metoda przygotowania

Oświadczenie sporządzono dnia: 2024-03-29. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

6. Informacje na temat procedury

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audio deskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. 

Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie powiadomi o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym realizacja żądania będzie możliwa. Termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. 

Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich. Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich. 

7. Skróty klawiaturowe

Wykorzystanie skrótów klawiaturowych ułatwia korzystanie z serwisu. Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

8. Dostępność architektoniczna

Urząd Gminy Podedwórze
 
Siedziba Urzędu Gminy mieści się pod adresem: Podedwórze 44, 21-222 Podedwórze.
 
- do budynku prowadzi jedno wejście od strony drogi powiatowej nr 1095 L,
 
- do środka budynku prowadzą schody trzystopniowe, które wyposażone są w pochylnię z lewej strony oraz jednoskrzydłowe ręcznie otwierane drzwi,
 
- budynek składa się z parteru oraz pięter, na które prowadzą schody (krawędzie schodów są oznaczone pasami na całej ich szerokości, w kolorze kontrastującym z ich nawierzchnią),
 
- przed wejściem do urzędu znajduje się tablica informacyjna oraz system wezwania asysty (wzywania pomocy przez ON do drzwi zewnętrznych)
 
-  budynek nie jest wyposażony w windę/podnośnik, natomiast osoby z niepełnosprawnością ruchową obsługiwane są na parterze budynku, w wydzielonej sali obsługi, osoby z innymi niepełnosprawnościami na wszystkich kondygnacjach,
 
- drzwi wewnętrzne są widoczne i łatwe w obsłudze, a listwy progowe są odpowiednio wyprofilowane,
 
- na parterze częściowo zapewniona jest przestrzeń manewrowa dla wózków inwalidzkich,
 
- w budynku znajduje się toaleta dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,oznakowana tabliczką brajlowską z wypukłym
piktogramem, wyposażona w aktywator sznurowy gongu alarmowego.
 
- światło w budynku włączane jest przez czujnik ruchu,
 
- do budynku może wejść osoba korzystająca z psa asystującego i psa przewodnika,
 
- w budynku brak oznaczeń w alfabecie brajla (wyjątek toaleta dla osób niepełnosprawnych, drzwi zewnętrze)
 
- na parkingu przy urzędzie wyznaczone jest miejsce postojowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością.

9. Obsługa osób z niepełnosprawnościami

Osoby z niepełnosprawnością ruchową obsługiwane są na parterze budynku, w wydzielonej sali obsługi, osoby z innymi niepełnosprawnościami na wszystkich kondygnacjach,

-przed drzwiami wejściowymi zainstalowany jest system wezwania asysty (wzywania pomocy przez ON do drzwi zewnętrznych)

- drzwi wewnętrzne są widoczne i łatwe w obsłudze, a listwy progowe są odpowiednio wyprofilowane,

- na parterze częściowo zapewniona jest przestrzeń manewrowa dla wózków inwalidzkich,

- pomieszczenie do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami wyposażone jest w urządzenie  - pętlę indukcyjną, lupę elektroniczną, ramkę do podpisu oraz klawiaturę VisionBoard2.

- w budynku znajduje się toaleta dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oznakowana tabliczką brajlowską z wypukłym 
piktogramem, wyposażona w aktywator sznurowy gongu alarmowego.

- światło w budynku włączane jest przez czujnik ruchu,

- do budynku może wejść osoba korzystająca z psa asystującego i psa przewodnika,

- na parkingu przy urzędzie wyznaczone jest miejsce postojowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością.

Obszar informacyjno – komunikacyjny oraz organizacyjno – proceduralny

- urząd zapewnia możliwość obsługi osób ze szczególnymi potrzebami z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie, jak m.in.: e-mail, faks, na stronie internetowej urzędu został również zamieszczony wniosek o zapewnienie tłumacza języka migowego,

- w urzędzie powołany jest koordynator oraz zespół do spraw dostępności, wdrożona jest też procedura obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami,

- Gmina Podedwórze jest również uczestnikiem projektu pt.: „Lubelskie samorządy bez barier dostępne dla wszystkich”, którego celem jest podniesienie poziomu zapewnienia dostępności dla osób niepełnosprawnych poprzez: przeprowadzenie szkoleń podnoszących kompetencje wybranych pracowników samorządowych, dokonanie przeglądu procedur związanych z obsługą klienta w urzędach administracji publicznej, wsparcie urzędów we wdrożeniu wypracowanych wniosków i rekomendacji oraz zakup drobnych usprawnień, w celu zapewnienia, jak największej dostępności urzędów.

10. Informacje dodatkowe

Gmina Podedórze nie posiada aplikacji mobilnej

 

Kontakt z Urzędem jest możliwy poprzez:

  • osobiście w biurze podawczym: Urząd Gminy Podedwórze, Podedwórze 44,

21-222 Podedwórze,

Kontakt telefoniczny: 83 379 50 11, 83 379 50 01

  • pisemnie za pośrednictwem poczty: Urząd Gminy Podedwórze, Podedwórze 44,

21-222 Podedwórze,

  • za pomocą faksu nr: 83 379 50 08,
  • za pomocą poczty elektronicznej e-mail.: ug@podedworze.pl,
  • poprzez Elektroniczną Skrzynkę (ePUAP), adres skrytki: /Urzad_Gminy_Podedworze/skrytka